Cărți La Dolce Vita

(5) Încearcă mai întâi să înțelegi, apoi să fii înțeles: Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace

 


Bine ați revenit la articolul dedicat deprinderii cu numărul 5, din seria „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace” de Stephen R. Covey! Articolele anterioare au avut un feedback extraordinar, ceea ce nu poate decât să mă bucure. Hai să vedem despre ce este vorba în acest capitol!

***

O să încep cu un fragment din acest capitol, pentru că o să vă ajute să înțelegeți ce încearcă Stephen Covey să spună cu acest capitol.


„Să presupunem că aveți probleme de vedere și vă hotărâți să consultați un oculist. După ce vă ascultă câteva minute, își scoate ochelarii și vi-i dă.

– Puneți-i, vă spune. Port acești ochelari de zece ani și mi-au fost de un real folos. Mai am o pereche de rezervă, așa că-i puteți păstra pe aceștia.

Îi puneți, dar vai!, vedeți și mai prost.

– E groaznic! exclamați. Nu mai văd nimic!

– Cum așa? întreabă el. Mie îmi vin perfect. Mai încercați.

– Încerc, nu insistați. Nu văd decât în ceață.

– Cum se poate! Ceva nu este în regulă cu dumneavoastră Gândiți în mod pozitiv!

– De acord. În modul cel mai pozitiv, nu văd absolut nimic.

– Domnule, sunteți de-a dreptul nerecunoscător vă reproșează. După tot ce am făcut pentru dumneavoastră!

Mai sunt oare șanse să apelați vreodată la acest oculist? N-aș crede. Cum poți avea încredere în cineva care nu pune un diagnostic înainte de a face o precripție?

Dar noi? Oare de câte ori punem un diagnostic înainte de a prescrie, în relațiile noastre?”

Deprinderea 5 – Încearcă mai întâi să înțelegi, apoi să fii înțeles este esențială pentru o comunicare eficientă

Greșesc când spun despre comunicare că-i cea mai importantă abilitate în viață?

Cum ne spuneau la școală? Comunicarea are loc atunci când există 3 elemente: emițător + receptor + mesajul dintre ei.

Adevărul e că petrecem ani de zile învățând să scriem, să citim și să vorbim.

Dar ce antrenament avem atunci când vine vorba să ascultăm. Adică, să auzim cu adevărat mesajul care vine de la cealaltă ființă umană cu care interacționăm (aka emițător)?

Dacă ar fi acum să susținem un examen cu privire la treaba asta cu ascultatul, nici nu știu câți am avea notă de trecere. 

Mulți nici nu ascultă cu intenția de a înțelege, ascultă cu intenția de a da replica.


Și care e replica? „Știu exact ce simți! Am trecut prin asta. Hai să-ți spun cum poți rezolva” Dar oare ochelarii noștri sunt potriviți și altora? De fapt, modul în care percepem noi realitatea este rezultatul experiențelor noastre. Vedem lumea prin prisma acestora. E ca un filtru prin care privim în jur, de care suntem la fel de conștienți că există precum e un pește conștient de faptul că el înoată. Make sense?

Recunoaște, și tu ai tendința de a face asta. Dar ai putea foarte bine să-mi spui: „Hei! Dar fac asta pentru a crea o conexiune prin prisma experiențelor comune. E chiar așa greșit?”  În unele situații, răspunsurile autobiografice ar putea funcționa, dar doar atunci când cealaltă persoană cere asta în mod specific. În rest, în loc să presupui că poți da niște sfaturi standard, pentru că persoana cealaltă gândește relativ asemănător cu tine, mai bine fă așa:

Pleacă de la premisa că gândiți diferit.

Încearcă să vezi prin lentilele celeilalte persoane.

Cum?

Pune întrebări. Atât de simplu.

Dar nu întrebări care încep cu DE CE? Pentru că de cele mai multe ori nimeni nu știe de ce, chiar dacă credem contrariul. În plus, de ce-ul ăsta ne face să fim defensivi, pentru că dă impresia că am fi trași la răspundere.

În schimb, pune întrebări precum: „Ce te face să crezi asta?”

Așa că mai mult focus pe cine, ce, cum, unde, când. Sunt întrebări care o să te facă să înțelegi mai bine o situație.

Acum taci din gură și ascultă. Încercând mai întâi să înțelegi, vei găsi soluții mai bune de tip CÂȘTIG-CÂȘTIG și relațiile tale se vor îmbunătăți considerabil, iar cercul tău de influență (am vorbit despre el în celelalte articole) se va lărgi considerabil.

Vezi cum toate acest elemente lucrează în sinergie? Ceea ce e o bună trecere către deprinderea 6 – ACȚIONEAZĂ ÎN SINERGIE. Stați pe aproape, vin cu părerile imediat.

CITEȘTE TOATĂ SERIA:

CELE 7 DEPRINDERI ALE PERSOANELOR EFICACE

1. Fii proactiv

2. Începe cu gândul la final 

3. Pune prioritățile pe primul loc

4. Gândește câștig / câștig

5. Încearcă mai întâi să înțelegi și apoi să fii înțeles

6. Acționează în sinergie (urmează)

7. Ascute fierăstrăul (urmează)

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

No Comments Found

Leave a Reply