(3) Pune prioritățile pe primul loc – Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace

Bine ați revenit la articolul dedicat deprinderii cu numărul 3, din seria „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace” de Stephen R. Covey! Articolele anterioare au avut un feedback extraordinar, ceea ce nu poate decât să mă bucure. Hai să vedem despre ce este vorba în acest capitol!

***

Prioritățile, bată-le vina! Pe o scenă a vieții în care jucăm atâtea roluri, cheia stă în separarea priorităților de chestiile care nu aduc absolut niciun beneficiu în viața ta (și să te ții de acest traseu). Sună simplu, nu? 

„Lucrurile de mare însemnătate nu trebuie niciodată lăsate în voia lucrurilor neînsemnate”. GOETHE

Pentru a trăi o existență echilibrată, trebuie să recunoaștem că nu putem face totul în viață. Chiar dacă vrem și chiar dacă acolo în adânc în mintea noastră credem că putem. Nu, nu putem nici fizic și nici mental. La unele lucruri renunțăm în detrimentul altora. Și ce bine ar fi să știm întotdeauna să facem alegerile corecte pentru noi!

Citește și:  CÂT DE GREU SE IAU DECIZIILE BUNE? 

Apropo, știai că un NU bine spus îți poate schimba viața în bine? Ah, și stai să-l vezi pe al doilea, după ce vei simți efectele primului NU. Adevărul este că societatea asta ne împinge agresiv de la spate să fim întotdeauna YES, MAN! Sunt atât de multe lucruri de făcut, atâtea de văzut! Oportunități și propuneri, ce par once in a lifetime. Și oamenii, ah, oamenii… Odată ce țți-au pus eticheta de tip permisiv, care nu poate să spună „nu”, te vor întoarce pe toate părțile. Și ghici ce, singurul șifonat o să fii tu. 

Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace – Puterea voinței autonome

Aici e vorba despre capacitatea de a lua decizii de unul singur. Nu e nimeni în spatele tău care să te împingă, să-ți spună ce să faci, cum să faci, ori să te verifice dacă e bine sau nu. 

Deprinderea 3 îți spune să te organizezi în jurul priorităților tale. 

Fiecare dintre noi avem multe lucruri de făcut în fiecare zi, dar când e să ne uităm mai atent, ne dăm seama că majoritatea nu sunt atât de importante precum credem noi că sunt. Să petrecem ore în șir cu ochii în telefonul navigând dintr-o aplicație în alta nu pare ceva care o să te ajute mai departe, așa-i? Dar devenim centrați pe plăcerea activității (dolce far niente) și permitem acestor lucruri să ne controleze timpul și să ne împiedice să facem ceea ce contează cu adevărat pentru noi.

Ai observat că de fiecare dată când treci printr-o perioadă foarte stresantă și ai un deadline care-ți bate la ușă, ai tendința de a face lucruri total neimportante, dar care-s ușor de îndeplinit? Asta se întâmplă ca o încercare a creierului de a evada din situația stresantă și de a te „păcăli” că faci ceva util. 

Pune prioritățile pe primul loc – Ce e de făcut?

Autorul vorbește despre organizarea săptămânală, nu zilnică. Ne spune să stabilim obiectivele săptămânale și să le luăm pe rând – ziua și prioritatea. Este posibil să existe o serie de lucruri  ce trebuie îndeplinite într-o anumită zi, dar e bine să găsim singurul lucru care este cel mai important și să-l bifăm cât de repede posibil înainte de a trece la următorul lucru.

***

Nu sunt sigură că v-am spus asta până acum, dar cei care mă cunosc știu asta pentru o repet în continuu. Multitasking-ul, acel distrugător de energie și concentrare. Cu 10 tab-uri deschise și 5 task-uri la care lucrezi simultan. În timp ce răspunzi la 2 mailuri. Și vorbești cu colegul de echipă. Și trimiți un mesaj. Și asculți și muzică.

Un singur lucru pot spune despre asta – CATASTROFĂ. Adică zic și eu, ești conștient că atunci când faci mai multe lucruri în același timp nu o reușești să le finalizezi pe toate? Sau o faci, dar vei obține rebuturi, pentru că atenția ta nu a fost 100% acolo, ci la celalalte 5 lucruri pe care le făceai. Nu știu la voi, dar pentru mine nu funcționează absolut deloc treaba asta cu multitasking-ul. Bine, au fost și vor fi momente în care vei fi poate, nevoit să te concentrezi mai intens pe 2-3 task-uri în același timp, însă sub formă de sprint, nu maraton. Epuizarea fizică și mentală pe termen lung duce la stres, stresul la oboseală, frustrare, depresii și BURNOUT. Crede-mă că nu vrei să ajungi acolo. Been there done that. Doare.

***

Ce e bun la treaba asta cu oraganizarea săptămânală este că nu trebuie să decizi totul atât de repede. Poți lua, de exemplu, una sau două ore duminică pentru a aloca fiecare activitate pe zi. Obiectivele săptămânale, de asemenea, iau povara de a nu putea face ceva într-o anumită zi. Nu ai reușit marți? Nu-i bai, ai toată săptămâna și o poți face miercuri, atâta timp cât vei termina în 7 zile ceea ce ți-ai propus. 

Câteva lucruri despre activitățile zilnice

Corvey împarte activitățile zilnice în 2 categorii mari și late: URGENTE și IMPORTANTE, cărora le atribuie alte 4 clasificări, și anume:

I. IMPORTANTE + URGENTE (crize, probleme presante, proiecte cu deadline fix).

II. IMPORTANTE + NON URGENTE (prevenire, cultivarea relațiilor, recunoaștere noilor oportunități, planificare, recreere).

III. NEIMPORTANTE + URGENTE (întreruperi, anumite apeluri, anumite mailuri, rapoarte, anumite întâlniri, probleme presante, activități mărunte).

IV. NEIMPORTANTE + NON URGENTE (muncă de rutină,anumite mailuri, anumite conversații la telefon, timp irosit, rețelele de socializare, NETFLIX la nesfârșit).

Oamenii eficace nu își petrec timpul făcând activități neimportante, deoarece, urgente sau nu, ele pur și simplu nu sunt importante. În realitate, urgența problemelor care nu sunt importante se bazează adesea pe prioritățile și așteptările celorlalți. Persoanele eficace își petrec cea mai mare parte a timpului pe activități importante, dar nu urgente, cum ar fi construirea de relații cu persoanele din jur, o mai bună pregătire în domeniul în care activează, dezvoltare personală și profesională.

Voi cum reușiți să vă organizați? Vă faceți planul zilnic sau săptămânal? Ce secrete aveți voi pentru o mai bună organizare?

Hai, că ăsta e un subiect care-mi place mult de tot! 

CITEȘTE TOATĂ SERIA:

Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace

1. Fii proactiv

2. Începe cu gândul la final 

3. Pune prioritățile pe primul loc

4. Gândește câștig / câștig

5. Încearcă mai întâi să înțelegi și apoi să fii înțeles

6. Acționează în sinergie (urmează)

7. Ascute fierăstrăul (urmează)

 

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •