Să trimiți un newsletter este un pas mai important decât ai crede și o decizie care îți va aduce doar beneficii…dacă folosești acest instrument de marketing în parametrii bunului simț față de abonații tăi și mai nou, în termeni legali.
Odată cu GDPR, regulile vor fi mult mai stricte în privința trimiterii de e-mailuri către clienții tăi actuali sau potențiali, în sensul că vei avea nevoie de aprobarea lor pentru expedierea oricărei informații în inbox-ul lor. Mai multe info aici. La urma urmei, este un contact direct cu ei, așa că nu poți intra cu bocancii în spațiul virtual privat 😉 Trebuie să ceri frumos voie, să-i spui la ce să se aștepte din partea ta. Adică să-l convingi că ești de treabă și că îi vei trimite doar chestii mișto, super interesante, iar el va avea doar beneficii.
Să nu mă înțelegeți greșit. GDPR vine să reglementeze multe nereguli practicate în prezent, precum cumpărarea de baze de date și spamarea la greu, iar ăsta este un lucru absolut grozav!
Asta trebuie să ai în minte când trimiți un newsletter:
Care este scopul tău? De ce le trimiți un e-mail? Este pentru …
… a ura bun-venit noilor abonați? Povestește-le despre afacerea ta, ce viziune ai, ce servicii sau produse oferi și cum le poți fi de folos.
… a crește interacțiunea abonaților? Organizează un concurs, trimite oferte cu durată limitată de timp sau de stoc.
… a le aduce aminte de tine? Trimite o ofertă specială acelui segment de abonați care nu a mai interacționat cu tine în ultima perioadă.
Stabilind un scop precis, vei trimite e-mailuri mai eficiente și vei obține rezultate mai bune.
Cunoaște-ți abonații!
Dacă nu știi cine sunt oamenii cărora le trimiți e-mailuri, cum te aștepti să știi ce fel de informații li se potrivesc? Este ca și cum ai vrea să faci un cadou cuiva despre care nu știi absolut nimic. Va trebui să te orientezi către lucruri generale, fără personalitate…și știm că nimeni nu apreciază lucrurile generale, așa cu nu vei reuși să creezi o conexiune bune.
Adresează-ți următoarele întrebări:
- Ce tip de audiență ai avut în minte atunci când ai pus bazele afacerii?
- Acei oameni urmăresc în prezent branduri asemănătoare cu al tău?
- Ce soluții concrete aduce brandul tău în rezolvarea unei probleme?
- Ce date demografice cunoști despre ei: vârstă, ocupație, nivel de educație?
- Ce au în comun persoanele interesate de afacerea ta?
- Ce îi motivează să cumpere?
- Pe ce platforme de socializare îi găsești activi?
Însă ține cont de GDPR când trimiți orice newsletter:
Așa cum spuneam, după data de 25 mai nu o să mai poți trimite e-mailuri către persoane care nu și-au dat consimțământul pentru asta, așa că nu vei mai putea adăuga e-mailuri în platforma de newsletter după bunul tău plac. Și va fi mult mai dificil să prelucrezi datele despre ei, dacă ei nu-și dau acordul.
Așa că dacă ești responsabil cu expedierea de e-mailuri, trebuie să cunoști bine modificările reglementate de către GDPR.
Ce să faci:
– Caută să obții aprobarea utilizatorului prin mijloace explicite (și păstrează documentele într-o bază de date care să ateste acest acord).
– Dacă te hotorăști să faci o analiză listei de abonați care au confirmat că vor să primească e-mailuri de la tine, ori dacă vei monitoriza ratele de deschidere a newsletter-ului / rata de click, asta înseamnă că le urmărești comportamentul și este necesar ca ei să știe + să existe o opțiune de dezabonare în caz că nu sunt de acord.
Ce să NU faci:
– Nu trimite e-mailuri către orice adresă de mai pe care o găsești, persoanelor care ți-au cerut în mod clar să nu fie contactați sau persoanelor care s-au dezabonat.
– Când cineva îți oferă o carte de vizită, nu presupune că-și dorește sa-i trimiți e-maiuri despre business-ul tău, așa că nu-l adăuga în lista de abonați din campania de e-mail marketing. În schimb, îi poți trimite un e-mail prin care să-i spui de ce consideri că ar putea fi interesat de produsele sau serviciile tale și cere-i acordul explicit de a mai primi e-mailuri de la tine. Dacă nu trimite un răspuns afirmativ clar, nu-l adăuga!
– Nu trimite e-mailuri unor foști clienți. Dacă cineva îți trimite un e-mail de cerere ofertă, rezumă-te la oferirea unui răspuns în acest sens. Dacă ulterior vrei să reiei legătura cu el, trimite-i un RE: la mesajul său.
Concluzie
Întrebarea-cheie pentru a fi GDPR-proof în privința e-mailurilor trimise este: „Am consimțământul explicit al fiecărui abonat din lista de abonați că vor să primească e-mailuri de la mine?”
Dacă răspunsul este „nu”, scoate-i din listă și șterge-i definitiv din bazele tale de date.
Dacă răspunsul este “cred că da“ sau “ei bine, nu au zis că nu vor“, scoate-i din listă și șterge-i definitiv din bazele tale de date.
Doar dacă răspunsul este “da“, apasă fără emoții butonul SEND până când/dacă ei își vor retrage acordul. Consimțământul este crucial și obligatoriu după 25 mai.
Înainte să te grăbești să apeși SEND, nu uita se următorul sfat:
Testează, testează, testează!
Trimite e-mailul către propria adresă înainte de a expedia întregii liste de abonați. În felul acesta, vei putea observa orice greșeală, înainte de a fi prea târziu!
Odată trimis către abonați, urmărește indicatorii relevanți de performanță, precum numărul de deschideri, click-urile, răspunsurile.
Vezi ce funcționează și dezvoltă.
Vezi ce nu dă rezultate și renunță.
Succes!
Te-ar putea interesa:
La ce să te aștepți de la GDPR?
4 replies on “Inainte sa apesi SEND oricărui newsletter, citește asta! [GDPR]”
[…] nu despre asta voiam să vă zic, chestii mai tehnice despre GDPR am scris aici și […]
Foarte bune informatii, chiar esentiale pentru multe firme la inceput de online … sau marketing!
Pentru firme start-up sau nu, cu GDPR batand la usa, orice firma trebuie sa tina cont de noile reglementari. Ramane de vazut cum va fi cu controalele si amenzile.
[…] GDPR și campania de e-mail marketing […]