Foto: Anete Lūsiņa / Unsplash
Primul contact cu domeniul marketingului digital a fost…nemaipomenit de tulburător pentru mine atunci. Era ceva nou, și ca orice activitate nouă îmi provoca niște sentimente contradictorii. Ba super teamă, ba super entuziasm.
Acum, când dau timpul înapoi, să tot fie vreo 5-6 ani, îmi vine să râd, pentru că-mi dau seama că principala mea responsabilitate din fișa postului de atunci era să scriu 3 articole săptămânal pentru newsletterul agenției. Articolul principal trebuia să trateze un subiect „fierbinte” legat de promovarea online, prin care cei care primeau e-maiul să înțeleagă cu ce se mănâncă online-ul și de ce este grozav marketing-ul online. Apoi, mai aveam recomandarea și promoția săptămânii. That’s it!
8 ore zilnic. 5 zile pe săptămână. (I mean, uat?)
Înțelegeți ce a însemnat asta pentru mine? Nu? Vă zic acum,
Prima săptămână: Deci promovarea e atunci când scriu și oamenii primesc e-mail de la agenție și ei învață și rămân fideli. Cică asta se numește newsletter.
A doua săptămână: Eu de unde iau imaginile pe care le pun în newsletter? Mă ajuți, te rog? Ai timp? Poți să-mi faci și mie aia? God! Prea lungă proedura asta, nu funcționează pentru mine. Deci Photoshop. Install. Open. Deci Photoshop e acel program în care tai capete și le înlocuiești…ăăă…în care fac imaginile pentru newsletter, pardon.
A treia săptămână: Eu ce mai fac acum? Hello? Am foarte mult timp pe care nu vreau să-l pierd, e mișto, îmi place domeniul. Vreau să învăț.. Să stau pe Facebook, zici? M-am plictisit! Hmm…ce e aia HTML? Ia să vedem cum ce e fișierul ăsta ciudat și cum se trimite newsletterul ăsta. Mailchimp? Funny.
A patra săptămână: Facebook? Facebook Ads? Photoshop? Illustrator? Challenge accepted! Let the game begin!
Între momentele acelea și prezent stau câteva sute de articole citite, agende scrise, însemnate și răsînsemnate, programe descărcate, termeni notați, cursuri online, cursuri offline, workshop-uri, articole scrise, campanii de Facebook, newslettere, teste AB, experimente eșuate în Photoshop urmate de experiemente reușite, tutoriale pe Youtube, research, research, muuuult research, urmat de exercițiu, exercișiu, muuult exercițiu.
O a-va-lan-șă de informații căreia nu am știut cum să-i fac față și am ajuns la extenuare. Aveam o foame de tot ce însemna digital, că am mâncat atât de mult deodată încât m-am trezit cu o mică indigestie.
Mi se părea că am pierdut atât de mult timp…și voiam să recuperez totul cât mai repede. Doar că nu funcționează în felul acesta.
Așa că, dragă junior in marketing online, te sfătuiesc următoarele 3 lucruri:
#PASUL 1: Înscrie-te într-un program de INTERNSHIP
Un curs de marketing digital nu o să te facă expert peste noapte, oricât ți-ai dori să crezi ceea ce promit cei care organizează cursul respectiv. Este util și te ajută să construiești fundația peste care să adaugi informații noi. Însă, dacă ar fi s-o iau de la capăt, aș alege să mă înscriu la un program de internship în cadrul unei agenții cu o echipă bine formată. Doar așa poți urmări în timp real dinamica unui proiect, de la A la Z, poți simți pulsul unui deadline, poți învăta o mulțime de alte lucruri conexe de la colegii din alte departamente și cel mai și cel mai mult, îți formezi un flow al modului de a lucra, de a simți provocările și de a găsi cele mai bune soluții pentru a le rezolva. Așa că dacă faci primii pași în domeniul ăsta și dacă tot ai ceva timp liber pe timpul verii, un bun început este acesta.
#PASUL 2: Învață în mod structurat și organizat
Ca junior in marketing online, cel mai mult mi-a lipsit organizarea. Zilnic mă loveam de tot felul de termeni pe care nu-i cunoșteam…încă, așa că săream din una în alta mai ceva ca tata când butonează plictisit TV-ul.
Cel mai probabil că dacă aveam alături pe cineva care să-mi „lumineze” calea, procesul meu de învățare era mult mai eficient și rapid.
O persoană cu ceva mai multă experiență decât tine nu doar că te va ajuta să înțelegi mai bine modul în care funcționează anumite intrumente de marketing, modul în care sunt ele corelate și indicii de performanță importanți pe care e musai să-i cunoști, dar îți va oferi și o perspectivă în lipsa căreia vei evolua mult mai încet.
Marketingul online este un domeniu complex, așa că dacă pleci la drum fără un ghid, ai mari șanse să te rătăcești, mai ales dacă nu ai niciun fel de background digital. Pentru a fi eficient in acest proces de învățare, este bine să ai foarte clar în minte canalele de marketing digital, plus câteva tehnici esențiale și să începi ușor-ușor să faci conexiuni între ele. Ce trebuie să știi este că toate aceste canale sunt interconectate între ele, și în funcție de specificul unui business, vei construi mix-ul de marketing potrivit.
#PASUL 3: Back to basics – învață despre marketingul tradițional și modul în care funcționează un business
Pentru a deveni un bun cunoscător în domeniul marketingului digital, e musai să ai noțiuni elementare de marketing tradițional. O bună înțelegere a potențialului client, a poziționării în piață și mai ales, a pieței în sine te vor ajuta să înțelegi mecanismele care fac să funcționeze întregul sistem. Mai trebuie să știi despre modul în care marketingul crează cererea, atât tehnic, cât și sub aspect psihologic, cunoștiințe care te pot ajuta sa-ți îndeplinești obiectivele de business.
Abilitățile și tacticile de marketing se pot învăța, pune în practică și șlefui în timp. Și, deși lumea digitală este într-o permanentă schimbare, dacă reușești să înțelegi cum respiră și transpiră un business, să-l vizualizezi și pe interior și pe exterior, vei reuși să te adaptezi oricărei schimbări, indiferent de complexitatea ei.
Ține cont că într-un domeniu atât de vast precum cel al markteingului digital este (aproape) imposibil să devii un expert în toate ramurile sale. Totuși, diferența stă în detalii, așa că e bine să înțelegi toate canalele pentru a putea avea un context general mai bun.
***
Dragă junior in marketing online, dacă tocmai faci primii pași în digital marketing și ești al naibii de confuz și dezorientat, este perfect OK! Ești pe drumul cel bun.
Sper să-ți fie de ajutor sfaturile mele și aștept să-m spui cu ce alte probleme te mai confrunți, poate-poate împreună reușim să-i dăm de cap. 🙂