Cu mâna pe inimă (jur pe roz) vă spun că nu știu dacă am cumpărat cartea asta pentru titlu, pentru autor sau pentru ilustrație. Ia aruncați o privire la imaginea de pe copertă. Așa, cu mai multă atenție. Exact acolo. Ăla e!
Aham, e fix un corb cu pene de păun. Weird, isn’t it? Și ce-i cu bomboana aia roșie în cioc? Apăi, un titlu ca ăsta nu avea cum să stea alături de o ilustrație banală.
Acum, drept să vă spun, pe Seth Godin îl urmăresc de mult pe blogul lui, și știam la ce mă înham când am cumpărat cartea asta. Titlul, la prima vedere, e tare fain. Dar, (pentru că întotdeauna urmează un „dar”) înclin să cred că am cumpărat-o pentru ilustrație. Da’ să știți că doar varianta în română e atât de inspirată, dați un search pe Google să vedeți și celelalte ilustrații. Nup, n-au nici pe departe același farmec.
‘Toti suntem ciudati’ în 3 propozții
1️⃣ Masa a murit. Sosesc ciudații.Cartea este o proclamație în acest sens. Marketingul de masă nu mai este eficient în contextul apariției (ieșirii la iveală, mai degrabă) „ciudaților”, reuniți în triburi. Seth Godin recomandă să îmbrățișăm ciudățenia și să construim grupuri/triburi.
2️⃣ Cartea se rezumă la 4 cuvinte și la faptul că vremurile în care ne aflăm cer schimbarea sensului acestor patru cuvinte: masa, normalul, ciudatul și bogatul.
MASA= „majoritatea nediferențiată, la care se poate ajunge cu ușurință și care încearcă să se conformeze și să supraviețuiască.”
NORMALUL= „descrie și cataloghează caracteristicile definitorii ale maselor. Găsirea și aplificarea normalului este esențială pentru toți cei care se ocupă de mase.”
CIUDATUL= „termenul pe care îl folosim ca să-i desemnăm pe oamenii care nu sunt normali. Ciudații se opun fățiș culturii de masă și caracteristicilor normalului.”
BOGATUL= „individul care-și permite să aleagă, care dispune de suficiente resurse pentru a face și altceva în afară de a supraviețui.”
3️⃣ Ciudatul (nu normalul) înseamnă că ați făcut o alegere, că ați apărat lucrul în care credeți și că ați făcut ceea ce ați dorit, nu ceea ce dorește specialistul în marketing. Iar asta se întâmplă din ce în ce mai des.
Top 5 IDEI din ‘Toti suntem ciudati’ Seth Godin
#1 Piața de masă este cea care realizează produse medii pentru oameni medii. Și pentru că o companie de dimensiuni medii nu-și putea permite personalizarea produselor în funcție de tipurile de utilizatori, a fost necesară focusarea pe producerea unui singur produs, care să fie cumpărat de toată lumea. „De ce să te obosești să realizezi produse pentru cei care folosesc preponderent mâna stângă, dacă poți găsi o cale prin care să-i determini pe stângaci să cumpere ceea ce tu ai realizat deja?”
#2 Este necesar să fii bogat pentru a fi ciudat. Nu putred de bogat, însă suficient de bogat astfel încât supraviețuirea să nu fie o problemă. Adică să poți face alegeri. Seth Godin face o legătură cu picturile rupestre din Franța și ne spune că la acel moment, oamenii au devenit suficient de bogați încât să picteze/ încât cineva să nu fie nevoit să vâneze pentru a mânca, încât comunitatea să înceapă să producă pensule și vopsea, iar apoi să urmărească rezultatul „artistului”.
#3 Piața de masă este pe moarte. Ciudații devin din minoritari, majoritari, iar specialiștii în marketing inteligenți deja îi susțin pe cei care vor să aleagă.
#4 Triburile. O idee pe care o dedică în totalitate unei cărți, dar pe care o difuzează ușor și aici. Ciudățenia devine „mai normală” atunci când oamenii se reunesc în comunități cu aceleași caracteristici.
#5 Ciudatul nu reprezintă o nișă. Ciudat ești prin prin propria alegere. Ciudații se reunessc în triburi cu ciudățenii comune. Internetul facilitează și amplifică conexiunile între ciudați. Ciudatul este despre valori, nu despre preț sau produs în sine. Ciudatul este autentic.
Citate preferate din carte
“Lumea prezentului înseamnă mai multă informație, mai multe opțiuni, mai multă libertate și mai multă interacțiune. Și, da, e mai ciudată.”
★
“Specialiștii în marketing au schimbat viteza și conduc spre ciudățenie.”
★
“Ciudații sunt chiar mai importanți decât cei mulți, fiindcă acum ciudații sunt cei mulți.”
★
“Dacă insistați să oferiți totul pentru toți, veți eșua. Singura alternativă este să oferiți ceva important unui număr redus de oameni.”
★
“Dacă îi deservești pe normali, îi vei dezamăgi pe ciudați. Și pentru că toată lumea devine tot mai ciudată, asta e o strategie stupidă.”
Concluzia mea
„Toti suntem ciudati” este prima carte a lui Seth Godin pe care am citit-o, deși îl știam prin intermediul blogului său. Mi-a lăsat mai mult gustul unei înșiruiri de blog post-uri decât o carte în adevăratul sens al cuvântului, însă în cele 111 pagini are informații bune pentru oricine își dorește să aibă o legătură cu marketingul și publicitatea prezentului și viitorului. Stilul lui Godin nu este nici pe departe complicat sau împotmolit în formulări academice, ci are mai degrabă o abordare simplistă (nu simplă), de a-și exprima opiniile asupra problemelor cu care se confruntă întreaga lume. Ridică niște semne de întrebare și dă câteva direcții pentru marketing-ul actual.
Ați citi-o? Ați citit-o? Ce părere aveți?
[Vezi preț pe Elefant] [Vezi preț pe LIBRIS]
Titlu: Toti suntem ciudati
Autor: Seth Godin
Data apariției:Martie 2017
Format: 135×210
Tip coperta: Brosata
Numar pagini: 120
ISBN: 978-606-8654-75-3
11 replies on “Cartea de azi: Toti suntem ciudati | Seth Godin”
Pare o carte pe placul meu, o voi cauta
Daca esti pasionata de partea de marketing aplicat, o sa-ti placa. Chiar iti da o alta perspectiva a lucrurilor.
Nu am citit-o si nici nu mi-ar fi atras atentia. Cred totusi ca avem ce invata din ea, cu siguranta.
De cand am revenit pe tărâmul cărților mă ghidez foarte mult după ilustrațiile de pe copertă. Caut “ceva”-ul care să îmi facă cu ochiul. Așa că te înțeleg perfect, și eu aș fi ales cartea. În privința domeniului/subiectului probabil m-aș mai fi gândit. Mă simt acaparată de alte genuri, dar probabil că ți-ai dat seama deja. :)) Felicitări pentru articol! :*
Eu în ultima vreme nu prea mai am răbdare pentru beletristică. Înainte, le devoram, în special literatura românească. Acum sunt pe ultima sută de metri cu o altă carte a lui Seth Godin ‘Și tu poți să zbori’ și am pe lista de așteptare ‘Fericirea e un ac de siguranță’ a lui Răzan Exarhu. Timp să fie, că-n rest, ne descurcăm noi 😀 Te pup și-ți mulțumesc că mă citești :*
Cu mare drag revin pe blogul tau! :*
Oohh… De-ai sti de cand incerc sa imi reamintesc cum se numeste cartea aceasta… :)) Am mai citit mai demut cateva recenzii ale acesteia si stiu ca ma tenta, insa daca nu am cautat-o sa o achizitionez atunci pe moment, i-am uitat complet numele. Asa ca, multumesc!
Ce mă bucur că a fost perfect match! :)) Cu mare drag, Ioana si sper sa fie cu folos!
Foarte interesant articol. Cred ca e o carte ce merita citita. Ilustratia e total.
Interesant titlul si subiectul. Cred ca avem nevoie de o carte de acest gen.
Sa stii ca-ti deschide noi orizonturi in acest sens.