Digital & Publicitate Social Media

Vocalize de brand în 4 note

vocea brandului

 


…sau cum să găsești vocea potrivită pentru brandul tău și să te faci auzit.

Vocea brandului si cateva caracterisitici ale sale

Orice brand are o voce prin care transmite diferite stări, emoții, sentimente, mesaje, fie că cei care administrează business-ul sunt, sau nu conștienți de acest fapt.

Evident,  nu vorbesc despre o voce în adevăratul sens al cuvântului, ci despre modul în care oamenii percep un brand ca urmare a  conținutului (de orice manieră) publicat (și asumat) în toate mediile de comunicare în care activează.

Social media a devenit unul dintre cele mai puternice instrumente de comunicare și aici este locul în care trebuie să-ți pui cel mai bine în valoare vocea.

Dar trebuie să fii conștient că este destul de simplu să te pierzi aici, oricât de mult ai investi în publicitatea plătită. De fapt, este destul de greu chiar să te faci auzit, atâta vreme cât nu respecți niște reguli de bază. 

Am observat că multe branduri nu au o strategie consistentă legată de modul în care comunică cu publicul-țintă, iar faptul că nu există un echilibru este extrem de bulversant pentru followeri. Este ca și cum ai avea un logo pe care l-ai schimba în fiecare lună. Ar fi greu ca oamenii să atribuie o imagine clară și  concretă brandului pe care îl reprezinți, nu-i așa?

Așadar, ce este de făcut?

1. Pune cheia sol pe portativul brandului tău – definește publicul-țintă

Așa cum cheia sol este simbolul care determină înățimea notelor scrise pe portativ, la fel și audiența targetată este elementul principal după care trebuie să te ghidezi atunci când vrei să stabilești vocea brandului tău. Să înțelegi cui te adresezi este primul pas pentru a determina cum o să comunici cu aceștia. Ce vârstă au? Sunt preponderent femei sau bărbați? În ce domenii de activitate sunt implicați?  Cum folosesc diferite canale de social media? Vorbesc în jargon, folosesc emoji, GIF-uri? Răspunzând unor întrebări-cheie te poate ajuta să nuanțezi vocea brandului în maniera potrivită. 

Imagini pentru target audience gif

Crează tipologii de buyer persona care să te ajute să identifici diferite grupuri de potențiali clienți. Asta pentru că în mod sigur există mai multe tipologii de persoane în cadrul persoanelor cărora te adresezi, iar acest lucru te va ajuta să ajungi mai ușor la urechile lor.

Un alt aspect important este customer journey. Chiar și într-un grup specific de buyer persona, oamenii au nevoi diferite în funcție de locul în care se află în pâlnia de marketing, așa că acordă o atenție sporită în definirea tuturor punctelor în care se poate afla un potențial client, de la start (când aude de brandul tău pentru prima dată) și până  la linia de finish (când devine client). Acest lucru nu este important doar pentru vocea brandului, ci în toate activitățile de marketing pe care le desfășori.

2. Ascultă-ți audiența

După ce ai identificat care sunt segmentele de consumatori cărora te adresezi, încearcă să înțelegi ce vor ei să audă de la tine și oferă-le acest lucru. Partea cea mai bună în social media este că oferă oamenilor posibilitatea de a comunica direct și rapid cu brandurile, iar oamenii nu se sfiesc în a-și spune părerea. De fiecare dată când răspunzi unui comentariu sau unui review, adaugi o tonalitate vocii brandului tău. Lămurește-le toate nedumeririle, răspunde inclusiv comentariilor negative și fii consistent în modul de comunicare cu aceștia.

3. Definește personalitatea brandului tău

În afară de research asupra segmentului de clienți care te interesează, există numeroase exerciții pe care le poți face, prin care să-ți dai seama de personalitatea brandului tău.

  • Cine ești?  (aici setezi tonalitatea vocii)
  • Cine nu ești? (aici adaugi niște limite)
  • Cine ai vrea să fii? (aici te gândești la brandurile pe care le admiri)

Ai grijă ca personalitatea brandului să corespundă cu cerințele și necesitățile audienței targetate!

4. Fii constant!

Asigură-te că toți membrii echipei tale cunosc vocea brandului și  limitele pe care nu trebuie să le depășească atunci când transmit mesaje în numele brandului pe Facebook, Instagram, Twitter, pe chat sau prin e-mail. Pentru ca această comunicare să fie cât mai naturală, asigură-te că fiecare co-echipier se simte parte din brandul pe care îl reprezintă, pentru că la urma urmei, brandurile reprezintă oamenii din spatele acestuia.

De ce ar trebui să depui eforturi pentru a da o voce echilibrată și constantă brandului tău?

Vocea unui brand are puterea de a umaniza, de a crea o personalitate și o imagine acestuia.  Oamenii se atașează și devin loiali unor branduri cu care reușesc să creeze o conexiune, nu cu branduri rigide, care par roboți.

O voce “răspicată” te definește și îi ajută pe oameni să-și formeze o impresie despre brandul tău. O voce “gâtuită” va fi trecută ușor cu vederea 🙂

Hai să ne gândim la Coca-Cola, ca brand!

Mesajul transmis de Coca-Cola este foarte clar – fericire, bucurie, prietenie, crearea de noi experiențe – și este abordat printr-un ton uniform.  Îți poți imagina cu ușurință brandul ca fiind o persoană și având o voce proprie.

De la urșii polari, la hiipioți care cântă, până  la panourile imense de reclame și camioanele inscripționate, zarva Crăciunului, Coca-Cola a vorbit întotdeauna cu o voce care transmite fericire. Indiferent că e vorba despre bucuria familiei, bucuria prieteniei sau bucuria sărbătorilor, Coca-Cola transmite în mod constant aceleași emoții create de sete, care ne aduce laolaltă.

Este mult mai probabil ca un om să cumpere de la un brand cu care interacționează la nivel emoțional, decât de la un brand care nu-i transmite nimic altceva decât produsul în sine.

Așa că identificarea unei voci potrivite merită tot efortul și toți banii!


 

2 Comments

  • t.o.p. man

    Amalia, punct ochit, punct lovit. Ai dreptate, tonul face muzica. Un ton adecvat va atrage oameni, în timp ce un ton nepotrivit va ține oamenii la distanță. Nu-i suficient să știi ce ai de spus, ci e nevoie să ți cont de felul în care ceilalți te percep. Ce spui și cum spui contează și te diferențiază !

    Reply
    • Amalia

      Cu atat de mult zgomot de fundal, este nevoie de o diferentiere clara. Odata gasita o voce potrivita, care sa ofere o imagine in tandem cu valorile brandului, este esential sa o mentinem pe aceeasi linie.
      Totusi, este ok sa fii flexibil si sa-ti dai seama daca mergi sau nu pe drumul corect, pentru a intoarce carma in alta directie, daca este cazul.
      Spor in toate!

      Reply

Leave a Reply